Room 6 er det
klasseværelse på Wilson school jeg er tilknyttet og derved bruger
det meste af min tid i. Dette klasseværelse ligger i den nye
hovedbygning på 2. sal og består af 5 elever mellem 15 og 20 år
uden verbalt sprog, tre af dem er kørestolsbrugere, 1 af dem er
blind og tilsammen er de skyld i at jeg tilbringer det meste af min
dag med at være glad og i gang. Jeg er selvfølgelig ikke alene
ansat i room 6. Her er nemlig tilknyttet en Lærer og 2-3 teacher aids,
der er med til at sørge for at elevernes dag bliver så god som
muligt.
Jeg må ærligt indrømme at den første tanke der strejfede
mig da jeg trådte ind i rum 6 første arbejdsdag var ”hvad i
alverden skal jeg tage mig til” jeg har aldrig før arbejdet med
denne målgruppe og var derved vandt til at arbejde med nogle der med
ord(eller meget høje lyde) kunne give udtryk for hvad de ville. Det
første jeg fik afvide da jeg startede var at jeg lige kunne gå
rundt at sige hej, og så ellers måske læse en bog for en af
eleverne, en pige der sad på en stol i solen og rystede en klokke
frem og tilbage (og som jeg fra nu af vil kalde S). Læreren foreslog
at jeg jo kunne tage to bøger og vise S, så hun selv kunne vælge
og da hun (som har meget stor armbevægelser og cerabral perese) tog
en af bøgerne og smed den langt væk, spekulerede jeg på om jeg
skulle tage det som ”Jeg valgte den her bog, den må du gerne læse”
eller om det mere betød noget i retningen af ”Gider du at gå væk
med de bøger der, jeg har ligesom travlt med noget andet!” Jeg
valgte at gøre som læreren havde bedt mig om og fortolkede derved pigens
gestus som at hun valgte bogen og begyndte derved på engelsk, med
utvivlsomt tydelig dansk accent, at læse højt for pigen, mens jeg
spekulerede på at denne situation måtte være noget mærkværdig
for hende, eftersom jeg lige havde præsenteret mig og umiddelbart
efter satte mig ned for at læse en bog for hende, men et eller andet
sted skal man jo starte og min dag i room 6 startede altså med
højtlæsning for S.
Rutiner i Room 6
I Room 6 er der
hver dag nogle faste rutiner. Det hele starter med at vi møder eleverne
nede i ankomsthallen hvor de kommer med store busser, eleverne i
kørestol bliver kørt op i klasseværelset med elevatoren og de
elever der selv kan gå, går op af trappen.
Jeg har fået den opgave
om morgenen at følge K den blinde pige op af trapperne og her
vejlede hende til at bruge sin blindestav.
Når vi ankommer
til klasseværelset sætter alle sig i en halvcirkel rundt om
computeren og Læreren går rundt til hver enkelt af eleverne med en
BigMac(en stor rund knap) som eleven så kan trykke på og BigMacen
siger ”Kia ora” som betyder ”God dag” på Maori, derefter
læser Læreren højt af hver enkelt elevs bog, hvis der er nogen
beskeder hjemmefra. Denne bog er måden forældre/bosteder og læreren
kommunikere og kan indeholde beskeder om alt fra sygdom til hvordan
eleven har haft det rent socialt. Når det er gjort, sættes der en morgensang til
på computeren og personalet synger med og bruger tegn-til-tale til
eleverne. Efter dette, får eleverne hver især lov til at vælge en
sang på touch skærmen, ofte med hjælp fra en teacher aid. Når
morgen cirklen er slut skal de to elever der kan gå, ned til
løbebåndet. Så er de eneste helt faste rutiner i løbet af dagen ellers de faste måltider: Morning tea kl 10 og frokost kl 12 og så hjem
med busserne kl 14.30.
Umiddelbart efter måltiderne bliver børnene
skiftet. Imellem dette sker der forskellige ting: vi går en tur i
haverne, giver massage, læser bøger, maler og alle mulige andre
ting – det er også her jeg nogle gange har tid til at finde på
noget (disse projekter vil jeg komme kort ind på senere)
Mine projekter(kort)
Som
dagene gik og jeg lærte eleverne at kende gik det op for mig hvor
meget man kan udtrykke uden ord, og i takt med jeg lærte hvordan de
hver især kommunikerede spirrede i mit sind viljen til at finde på
nye ideer, til at udvide deres kommunikationformer og give dem en
stemme - eller for nogle af dem ganske enkelt at finde noget sjovt og
motiverende for dem at lave.
K som jeg før har nævnt, var i starten
den største kilde til min inspiration. Fordi hun var blind og ikke
har noget verbalt sprog, men helt tydeligt har sin egen vilje og en helt utrolig stædighed, fik jeg simpelthen sådan lyst til at finde på
noget der kunne give hende mulighed for at tage nogle valg i
hverdagen. Derfor fik jeg den ide at lave nogle taktil-kort der gav
hende mulighed for at tage disse valg. Vi startede med at lave kort
til at vælge sang til morgensamlingen, hvilket var nemt at gå til
fordi eleverne i forvejen vælger sang hver dag. At give K et valg
som hun (bogstaveligt talt) kunne tage og føle på, gav mening for
mig og til min og resten af personalets begejstring, så det også ud
til at det gav mening for K. Dette vurderer jeg ud fra at hun hver
morgen ud af tre sange(kort) valgte en og gav til mig, og den sang vi
så sammen, mens K højlydt klappede eller fløjtede(hvilket for
øvrigt er hendes mest brugte kommunikationsform). Med fornyet
gåpåmod fortsatte jeg med at spekulere i valg vi kunne give K, og
fik så den ide at hun da selv skulle have lov at vælge om hun ville
tage elevatoren eller trapperne til løbebåndet, og fluks fik vi
lavet et taktilkort for ”Elevator” og et for ”trappe” (At give hende et valg om hun skulle på løbebåndet eller ej kom
dog ikke på tale, for hvem i al verden har lyst til at løbe kl 9.30 om
morgenen). Disse kort virkede også til at fungere, i hvert fald
valgte K hver morgen en af delene og som hun bad om så gjorde vi - Hvor vidt K var klar over hun havde et valg er jeg ikke helt sikker
på, men i hvert fald beroligede det hende når man fortalte at ”du
valgte elevatoren, derfor tager vi elevatoren” og det gav mig da
også en vis ro i sindet at en pige med så meget vilje i det mindste
havde mulighed for at vælge selv, om hun så var klar over hun
gjorde det eller ej. Apropro berolige hende, gik det også meget
hurtigt op for mig at hvis man fortalte hende lidt af gangen hvad der
skete i løbet af dagen blev hun mere rolig, især hvis sætningen
sluttede enten med et måltid eller med taxi hjem – Fx ”Først
morgensamlingen, så løbebånd og så morgen te”.
Det giver jo
også i høj grad mening at hun havde behov for det, og hvis man ikke
kan måle tiden ved at se på uret, er det at maven rumler jo en ret
god indikator for at det snart er frokosttid, og efter frokost er
der jo ikke lang tid til man skal hjem ;) Hvis jeg skulle udvide
arbejdet med taktil-kortene, ville jeg nok lave en tidsplan over
dagen som K kunne mærke på, hvor man hver dag til morgensamlingen fortalte
hvad der skulle ske i løbet af dagen. (Nedenfor ses billederne af taktilkortene)
Taktil-kortene er bare et af de
projekter jeg har arbejdet på i min tid i Room 6. Foruden dette har
jeg lavet nogle Sally Millar inspirede kommunikationspas til hver af
eleverne, der ganske enkelt for mig gik ud på at skrive ned alt hvad
jeg vidste om eleverene der ikke er diagnoserelateret, som hvad der
gør dem glade, hvad der motivere dem, ting som er hver at vide om enhver person, diagnose eller ej. Disse ville det også være en
ide at udvide, og lave til rigtige kommunikationspas der fortalte
hvordan de kommunikerede og derved kunne fungere som en hjælp når
eleverne efter skolen skal ud og bo på et bosted, eller blive hjemme
alt efter hvad familien vælger. Andre ting jeg har lavet med
eleverne i room 6 er: Sanseaktiviteter med mel, vand, klistermasse og
ler de kunne mærke og forme. Mikroovns kunst, hvor eleverne maler
med en masse af salt, mel, frugtfarve og vand på et papir der
proppes i mikroovnen og kommer ud med små figure udstående fra
papiret som eleverne så kan føle på. Forskellige cause and effect
lege med bolde og vand og så en masse sjov og ballade som foreksempel at
afprøve kørestolsgyngen med de af eleverne der ikke havde prøvet
den før og sidst men ikke mindst et UMD forløb som Cecilie og jeg
har udarbejdet sammen og som vi i et fælles blogindlæg vil fortælle
meget mere om.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar